Meditatie is een techniek waarbij je leert je geest tot rust te brengen en je lichaam te ontspannen.

Meditatie leert je om aanwezig te zijn in het huidige moment. Wanneer ons hoofd ‘leeg’ is, ontstaat er ruimte voor bewustzijn, je innerlijke krijgt de aandacht. Je wordt je bewuster van alles wat er in en om je heen gebeurt, opmerkzamer. Je gaat jezelf ontdekken, verborgen talenten komen naar boven, kwaliteiten van jezelf die ondergesneeuwd waren worden bloot gelegd. Je ware ik gaat zich steeds meer onthullen, je komt thuis. Doordat je steeds meer in het nu leeft zal de kwaliteit van leven verbeteren.

Meditatie leert je dat alle gevoelens die zich aandienen er mogen zijn, zonder ze te veroordelen of te negeren. Gevoelens komen en gaan, door in het hier en nu te leven word je bewust van deze gevoelens, van herhalende gedachten en ingesleten patronen. Vanuit bewustwording kun je kiezen: in welke gedachten, emotie investeer ik en welke laat ik los. Hierdoor ontstaat er ruimte en rust.

Mindfulness betekent letterlijk: aandachtig of opmerkzaamheid, met je aandacht aanwezig zijn in het hier en nu. Meditatie is een hulpmiddel om de dingen bewust te ervaren, helemaal aanwezig te zijn in dit moment.

Mediteren heeft een positief effect op je gezondheid, het brengt balans in je leven en het ontspant je lichaam.

Soms kan het  prettiger zijn, zeker wanneer je net begint te mediteren, om in groepsverband en onder begeleiding van een deskundige te beginnen met mediteren. De vorm waarin deze meditatie wordt gegeven is een geleide meditatie, er wordt gebruik gemaakt van gesproken tekst en muziek. Je krijgt handvatten mee die je in je dagelijkse leven kunt toepassen. Wanneer je interesse hebt in deze meditatie training neem gerust contact op met mij. De meditatie lessen worden gegeven in mijn praktijk in Haaksbergen.

 

 

“Het hart ziet vaak helderder dan het verstand”

-Budha-

 

 

Wandelen met aandacht

Dit is een ontspannende vorm van beweging, waarbij je je dagelijks gepieker vergeet. Tijdens de wandeling, in de omgeving van Haaksbergen, stoppen we op verrassende plekjes om een moment rust te vinden en bij jezelf aan te komen. Uit Brits onderzoek blijkt dat je van vijf minuten bewegen in de buitenlucht al een mentale boost krijgt: de hoeveelheid stresshormonen neemt af en je krijgt er meer zelfvertrouwen van. Data en tijdstip in overleg

Close Menu